Kongsvingerregionen er Norges grønne hjerte! I denne artikkelserien presenterer vi bedrifter som beviser dette.

Etter at Per Otto Sletten og Ole Peder Berggren overtok Flisa Trykkeri for sytten år siden, har de snudd den over hundre år gamle bedriften fra nær nedleggelse til stor suksess. Med mot, dyktighet, miljøfokus og nytenkning har de i dag store nasjonale organisasjoner og bedrifter på kundelista. Nå har de også fått en av Norges største trykkerijobber.

Flisa trykkeri (Foto: Kongsvingerregionen/Per-Martin Grambo)

-Vi fikk invitasjon til å være med i konkurransen om å trykke opp 110 000 lærebøker om matlaging for Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Den vant vi, og har nå redesignet, illustrert og trykket fire bøker på totalt 750 sider. Vi har også oversatt bøkene til nynorsk, som skal ut til 1700 barne- og ungdomsskoler i Norge, forteller daglig leder Per Otto Sletten.

Utvikler innovativ teknologi

Datterselskapet Spire Web og Design utvikler også en ny teknologi som gjør kokebøkene de trykker nå trykker mer ”levende”.

-Vi kombinerer papir og teknologi til en ny tjeneste vi kaller ”Digitalt papir”. Med en nyutviklet app kan man skanne elementer i kokebøkene med en mobil eller nettbrett. Matprat har produsert filmer som starter automatisk når man skanner elementene. Dermed kan elevene både lese oppskrifter og se filmer av hvordan man lager maten samtidig, kan Per Otto Sletten fortelle.

Nyvinningen kan også brukes i mange andre sammenhenger for å gjøre trykksaker mer levende.

-Digitalt papir gir våre kunder muligheten til å gi sine lesere mer informasjon. Om det er et magasin, brosjyrer eller andre trykksaker, kan leserne nå få en helt ny opplevelse. Her kan vi legge inn filmer, bildeserier, påmelding til kurs og konferanser og mye mer. Her er det mange spennende muligheter, forklarer Sletten.

Med Solør-ånden får de nye kunder

Mediebedriften erfarer at de stadig oftere blir valgt som leverandør av trykkeritjenester. Sletten tror det er en fordel å holde til på Flisa når de konkurrerer om jobber, og tar bevisst med seg det han kaller Solør-ånden i samhandlingen med kundene.

-Hva legger du i det begrepet?

-Alle trykkerier konkurrerer på pris, kvalitet, service og leveringstid. Vi har valgt å spille på vår geografiske beliggenhet som en fordel for kunden, og det vinner vi på over tid. Vi oppleves nok som folkelige og uhøytidelige, men seriøse og profesjonelle, og det gir oss tillit i markedet, forklarer Sletten.

Det er tydelig at de har lykkes i å skape stor tillit i markedet i og rundt hovedstaden. I dag kommer 70 prosent av kundene fra Oslo. I tillegg har de blitt valgt som såkalt Xpress-byrå for Scandic Hotels, Norges største hotellkjede. Norsk sykepleieforbund har også valgt Flisa Trykkeri som sin leverandør av alt trykt materiell som skal ut til de over 110 000 sykepleierne i Norge. Bedriften har også utviklet en egen nettbutikk for alle NSF i Norge alle sykepleierne får sine varer tilsendt fra avdelingen Kvisle lager & logistikk. Denne avdelingen er i sterk vekst og har i dag pakking og utsendelse for i alt 15 forskjellige  nettbutikker.

Må ha med de flinkeste på laget

Det holder ikke kun med Solør-ånd og et stolt slogan som ”Itte akkurat urban” for å konkurrere i et tøft marked. Flisa Trykkeri har for lengst erkjent at de må ha mer enn trykkerikompetanse for å ta nye markedsandeler. Gjennom oppkjøp og utvikling av bedrifter med utfyllende kompetanse, tilbyr de produkter og tjenester som dekker hele verdikjeden for kundene.

-Hva mener du er den viktigste suksessfaktoren hos dere?

-Skal vi vinne må vi ha de flinkeste med på laget. Vi har god kompetanse på huset, men det er ikke alltid enkelt å rekruttere folk med riktig kompetanse til Flisa. Det har vi tatt konsekvensen av, og har kjøpt oss inn i to reklamebyråer på Jessheim og i Trysil. De utfyller vår kompetanse, og styrker helhetstilbudet vårt, forteller Per Otto Sletten.

Han understreker at de ansatte er bedriftens viktigste ressurs. De ansatte involveres i strategiprosessen, der de blant annet vurderer hvilken kompetanse mediebedriften trenger frem i tid. I tillegg jobber de mye med kompetansedeling og kontinuerlig kursing for å være oppdaterte.

Ledende på miljø

Flisa Trykkeri er også opptatt av å være ledende på miljø. Allerede for ti år siden etablerte de selskapet Miljøfrakt for å sikre mer miljøvennlig transport. Nå vurderer de å gå til innkjøp av en elbil som frakter trykksakene mer miljøvennlig til kundene i og rundt Oslo.

-Vi har kjørt med biobrensel på bilene i to omganger de siste ti årene. I fjor kjørte vi på HBO, et drivstoff av frityrolje og fiskeavfall. Dessverre har myndighetene igjen økt avgiftene, som gjør det ulønnsomt å bruke biobrensel. Regjeringen må legge til rette for en økonomisk motivasjon for miljøvennlig transport. Vi er klare til å ta det i bruk, sier han.

Selskapet samarbeider med miljøstiftelsen Zero for å sikre miljøvennlig transport. De er også ett av tre trykkerier i Norge som er med i FSC-ordningen, som betyr at alt papir som brukes i trykkeriet er sporbart.

-Også når det gjelder miljøfokus vil vi hele tiden være i forkant av utviklingen i vår bransje, og vurderer hele tiden ulike tiltak. Vi har en fin samarbeidspartner i WWF, som er på kundelista vår, sier Sletten og smiler.

Flisa Trykkeri tror på nye muligheter

 Til tross for en kontinuerlig nedgang i opplagene for aviser og magasiner, er ikke Per Otto Sletten bekymret for utviklingen i bruk av papir fremover.

– Stadig flere legger mer penger i trykksaker, og jeg tror det etter hvert vil bli mer eksklusivt. Vi ser at bøker får en oppsving, og i Storbritannia selger de mer bøker enn noen gang. Jeg tror også det vil komme helt nye produkter basert på digitaliseringsbølgen, forklarer han.

-Hvor går veien videre for Flisa Trykkeri i dette landskapet?

-Vi skal fortsette å være modige og innovative. Vi må være kompetente og jobbe frem nye løsninger for våre kunder. Det er også viktig at vi fortsetter å tjene penger, slik at vi kan gjøre investeringer som sikrer den positive utviklingen i årene fremover, avslutter daglig leder Per Otto Sletten i Flisa Trykkeri.