Skip to content

Fra trykk til innovativ formidling

Visste du at landets kanskje mest fremoverlente trykkeri ligger på Flisa? Med søsterselskaper har Flisa Trykkeri nå hele 58 ansatte. Det gjør dem til den største aktøren innen grafiske tjenester mellom Oslo og Trondheim.

Den lokale lokal bedriften brakk nesten ryggen i 2001. Men gjengen på Flisa klarte omstillingen fra trykkeribransjens brutale fall til en kreativ og nyskapende bedrift. Det handler om å forvalte tradisjonene med å klare seg med enkle ressurser, samtidig som utviklingen går akkurat passe fort til at nøyaktighet og innovasjon kan gå hånd i hånd.

Bedrift:  Flisa Trykkeri
Tilholdssted: Kaffegata, Flisa
Spesialisering: Grafiske tjenester, trykksaker, storformat og 3D-printing

Nettside: www.flisatrykkeri.no
Facebook:@flisatrykkeri
Instagram: @flisatrykkeri eller #itteakkuraturbant

Kreativt design: Daglig leder Per-Otto Sletten (t.v.) i Flisa Trykkeri har bygget opp en kreativ og sunn bedrift på Flisa. Her sammen med Cato Hansen, som er ansvarlig for 3D-satstingen i bedriften.
3D-printing

Den siste spenstige satsingen Solør-bedriften har fått sine første leveranser i, er 3D-printing. Altså maskiner som kan forme ulike figurer og gjenstander i ulike materialer. Man kan lage pinlig nøyaktige og realistiske modeller av hus, broer og nesten hva som helst. Nysatsingen trekker også kunnskap fra andre deler av landet og til regionen.

– Det var kjentfolk som tipset meg om jobb her på Flisa. Her kan jeg få bruke utdannelsen min og være med på en reise som så vidt har begynt. Jeg har tatt en master i karakter-animasjon og game-design i Bergen og England. Denne bedriften ser muligheter og våger å satse på nye ting, sier Cato Hansen.

Finnmarkingen flyttet langt, og stortrives etter bare fem måneder i ny jobb. Flisa Trykkeri rekrutterer mye regionalt, men når spennende kompetente personer vil flytte er de med på notene.

– Nå bruker vi mest gips som materiale. Jeg får lov til å prøve og feile og teste ulike saker. Så langt ser det ut til at arkitektur fungerer meget bra med 3D-modeller av bygninger og områder. Det er veldig fint å se 3D på en skjerm, men enda finere å se modeller som er veldig realistiske og kan lages i ulike skalaer, forteller Hansen.

«Itte akkurat urbant»

– Vi har sikret mange gode kunder og kontrakter. Det er faktisk så mye som 60 av 65 millioner kroner som leveres til kunder ganske langt fra Flisa. Men de ansatte her jobber så godt sammen og er så dyktige at vi er veldig konkurransedyktige, smiler daglig leder og aksjonær Per-Otto Sletten.

Selv om de ansatte i Flisa Trykkeri har både nøyaktighet, humor og lave skuldre som rettesnor i arbeidshverdagen, vitner kundelista om anerkjennelse i store bedrifter nasjonalt. I egen profilering og egenomtale bruker de slagordet «itte akkurat urbant» både titt og ofte.
Fornebubanen og Mattilsynet er noen av de nye store kundene. Bedriften leverer kommunikasjon i bred forstand, og har omlag 600 handlende kunder årlig. Per-Otto Sletten og kollegene hans har utgangspunkt i den tradisjonelle trykkeribransjen, som har falt med nesten 90 prosent. Det sier seg selv at omstillingen, kreativiteten og moderniseringen er stor.

– Oppskriften er generelt dyktige medarbeidere, som gir kundene gode leveranser, som igjen skaper trivsel og videreutvikling av bedriften, sier han.

Finner markedsmuligheter

Satsingen på 3D-printing har Flisa Trykkeri mulighet til takket være andre lønnsomme forretningsområder. Man leter hele tiden etter nye markedsmuligheter innenfor kompetanseområdet til de ansatte, og er heller ikke engstelige for å lære seg noe nytt. Sletten mener det er viktig å aldri stå stille, men bevege seg fremover og sørge for kontinuerlig utvikling.

– Vi er kritiske til egne prestasjoner, og veldig kvalitetsbevisste, sier han.

Lager og logistikk har også blitt et stort og viktig forretningsområde. De gamle lokalene etter Nordan vindusfabrikk med hele 13.000 kvadratmeter ble kjøpt og gjort om til en bygning som håndterer moderne lagerdrift og logistikk. Mange kunder får bygd sin nettbutikk og nettside, mens lager, ordrehåndtering, pakking og utsendelse gjøres av Slettens kvinner og menn.

Trykk av særlig brosjyrer, men også veldig mye annet, er fortsatt et viktig forretningsområde. Her er det hardt arbeid som gjelder for å lykkes. Flisa Trykkeri har flere bein å stå på, og våger å investere i nye maskiner og teknologi for å nå sine nyvinningsmål.

– Vi kan fikse alt til en messe, vi lager årsberetninger, foliering, illustrasjoner, nettsider og veldig mye mer, forteller Per-Otto Sletten.

Ingen grenser: Det er nesten ingen begrensninger i hva man kan lage 3D-print av. For kundene blir slike modeller et naturtro inntrykk av et mye større produkt eller bygning.
Play Video
Fakta om Flisa Trykkeri:
  • 65 millioner i årsomsetning
  • 35 ansatte
  • Visjon: Vi skal få kunden til å smile!
  • Kjernebusiness: Kreativt grafisk design og trykkløsninger basert på god rådgivning. Lager og logistikk-tjenester.
  • Marked: Østlandet
Tekst og foto: Svein A. Halvorsen

Les flere liknende saker i serien #kongsstories