Skip to content

Fornøyd med avgjørelse om fortsatt drift

Hotellsjef ved Slobrua Gjestegård, Tina Nguyen Barkbu, har i likhet med mange andre aktører vært nødt til å permittere deler av staben på grunn koronakrisen. Det gledelige er at gjestegiveriet har evnet å tilpasse seg situasjonen og tilbyr nå kunder take away i tillegg til å holde åpen restaurant. Håpet er at økt aktivitet vil føre til at flere av de permitterte kan ønskes velkommen tilbake på jobb.

Navn: Tina Nguyen Barkbu
Arbeidssted: Slobrua Gjestegård AS
Stillingstittel: Hotellsjef

Start video
Start video

Spørsmål til deg som holder hjulene i gang

Hva slags kompetanse/utdanning kreves i din jobb?

ERFARING: Jeg strevde på skolebenken i mange år, så jeg satset på arbeidslivet og har derfor 20 års erfaring fra hotell- og restaurantlivet, både i drift og administrasjon. Dette kommer veldig godt med nå som jeg er medeier og driver egen gjestegård.
PERSONLIGHET: Pågangsmot, tålmodighet, service i ryggmargen og evnen til å takle stress er viktige egenskaper.
GODT NETTVERK: støtten fra familie, venner og tidligere kollegaer, samt bygge gode relasjoner til nye forretningsforbindelser

Hva er dine kjerneoppgaver?

Jeg har ansvar for booking, salg og oppfølging av møter, selskaper og overnatting, markedsføring, bemanning og drift av restaurant og hotell, administrative oppgaver som fakturering, personaloppfølging og lønn.
Hvordan har jobbhverdagen din vært de siste ukene sammenlignet med normale tilstander. Gi en kort forklaring av hvordan ser en «normal» dag ser ut i disse korona-tider?
Som nyoppstartet bedrift i 2018 har vi som gründere jobbet veldig mye. Det blir fort 100 arbeidstimer i uken. I 2019 så gikk arbeidshverdagen min stort sett til administrative oppgaver. I tillegg hjalp jeg til i drift da det var større konserter, selskaper, møter og full drift i restauranten. Da Korona brøt ut så vi oss nødt til å endre driften ettersom vi dessverre måtte permittere store deler av staben vår. Nå går jeg i drift på dagtid, og så tar jeg unna kontorarbeidet på kveldstid.
Hvorfor er jobben din viktig og hvordan bidrar du/din bedrift til å holde samfunnet i gang?
Vi forsøker å gi det samme tilbudet til folk som før, bare med ekstra fokus på å ikke spre smitte. Det tror jeg gjør at folk beholder et normalt syn på hverdagen, og gir håp om at vi kommer gjennom dette. Vi leverer hverdag til samfunnet, så kan vi levere fest når vi er gjennom dette. Vi er veldig fornøyd med avgjørelsen vi tok om å fortsette driften. Vi har alltid sagt «velkommen hjem til oss på Slobrua». Et hjem er aldri stengt. Det har vi fått vise nå. I sosiale medier har vi brukt tiden til at enda flere kan bli kjent med det arbeidet vi gjør. Hver dag har vi presentert mat og gitt et tilbud om take away som mange har benyttet seg av, og nå som flere går ut for å spise, så fortsetter mange gjester å bestille take away. Dette gir oss nå muligheten til å ønske flere fra staben tilbake på jobb, en gledelig følelse.
Har du noen faglige tips eller råd som folk bør følge i disse tider?
I tillegg til «vis hensyn, vask hendene, hold avstand og nys i armkroken» så vil jeg si «hold motet oppe, det ordner seg alltid for snille gutter og jenter».
Hva vil du si til andre som vurderer din yrkesretning?
Ingen dag er like, man må alltid ha et smil tilgjengelig, og viktigst av alt, du må ha lyst å jobbe MED og FOR andre mennesker.
Hva er det beste med å jobbe/bo i Kongsvingerregionen?
Med tanke på at jeg byttet fra å jobbe på Oslo Plaza Hotell til Slobrua Gjestegård, så vil jeg si at det beste ved det hele er at jeg nå har fått mitt eget mini Plaza til Odalen og bruker kun 10 minutter til jobb.

Se filmen hvor Tina forteller om sin arbeidshverdag i unntakstilstand Insta og facebook.

Les flere liknende saker i serien “Vi holder hjulene i gang” hvor målet er å synliggjøre spennende og relevante arbeidsplasser i Kongsvingerregionen som har en spesielt viktig oppgave i en krevende tid.