#kongsstories

Vokser seg store med spirer og innovasjon

Jordnær, men samtidig innovativ og nytenkende. Norske Spirer hadde ikke klart å overleve i Oslo, men har vokst seg til å bli markedsledende på spirer fra tilholdsstedet på familiegården i Nord-Odal.


– Vi er en enkel bedrift, og jobber primært med å skape naturlig vekst. Som odølinger generelt er vi forsiktige av oss og ønsker ikke å ta for stor risiko, og fokuserer heller på å skape en trygg, stabil og god arbeidsplass, forklarer Jon Kristofer Skinstad (32), som driver Norske Spirer sammen med sin fem år eldre bror, Carl Magnus.

Likevel er det et faktum at bedriften har vokst seg såpass stor at den nå har 18 ansatte, kan rapportere om en årlig omsetningsøkning på over 10 prosent, har kjøpt opp både konkurrenter og kundelister, og eier et eget brand. I tillegg har bedriften investert tungt i utstyr, og jobber for enda tryggere og sikrere produkter med Innovasjon Norge i ryggen.

– Vi har fått en stor, solid kundegruppe som inkluderer blant annet Bama og Coop, og ser nå mot å bygge enda et nytt lokale på gården, sier Skinstad.

 

Får ros av Innovasjon Norge

Sunt og trygt kosthold er blitt viktigere og viktigere for norske forbrukere de siste årene, noe Norske Spirer også har merket godt. Spesielt økologisk mat er etterspurt.

– Etter at vi gikk over til tilnærmet heløkologisk produksjon for 3-4 år siden, er vi blitt markedsledende på spirer. Det som tidligere var et nisjemarked har dessuten nå blitt en allmenntrend.

– Det som kjennetegner økologiske varer er kvaliteten. Vi mener vi klarer å levere et enda bedre tilbud med økologiske produkter, sier Skinstad.
Innovasjon Norge har også trukket fram samarbeidet med Norske Spirer og det økologiske perspektivet i sin markedsføring, som tydelig viser stolthet over det nordodølingene har fått til:

– Norske Spirer AS var den første bedriften i Norge som produserte og solgte ferske spirer i Norge. For å holde tritt med utviklingen har selskapet investert i moderne maskiner som kan produsere økologiske spirer på samme effektive vis som øvrige spirer. Det har vært dramatiske endringer i markedet de siste årene og Norske Spirer er i ferd med å befeste sin posisjon i et marked i vekst, har Innovasjon Norge uttalt.

 

Fra «gress» til markedsledende

Det nærmer seg 40 år siden Norske Spirer så dagens lys. Hans Petter Skinstad, gårdbruker og far til dagens drivere av Norske Spirer, tenkte både bredt og alternativt da han lette etter flere inntektskilder. Han var opptatt av at han kunne drive alt på egen hånd og var ikke interessert i å kjøpe inn produkter for videresalg, og forsøkte både produksjon av jordbær og økologisk havresnacks – uten å lykkes.

– Til slutt sto det mellom vodka og spirer. Og heldigvis valgte han spirer, smiler Jon Kristofer Skinstad.

Kontrasten fra Skinstad seniors første salgstur til i dag kunne knapt vært større. Da gårdbrukeren for første gang tok bilen fatt inn til Økern i Oslo med spirene, fikk han beskjed om at det ikke var noen som ønsket å kjøpe gress.

– Vi har kommet langt siden den gang. Driftsinntektene passerte 14,6 millioner kroner i 2018, og 2019 tegner til å bli minst like bra.

 

Fikk et løft med automatisert produksjon

For Norske Spirer er det avgjørende å ha sitt tilholdssted på familiegården i Nord-Odal. Kostnadene ved å leie eller eie et produksjonslokale i Oslo ville rett og slett ha blitt altfor store.

– Vi har investert 10 millioner i dette lokalet, har tilgang til fantastisk bra vann som ikke er kloret, og trives generelt godt med arbeidsplassen rett utenfor inngangsdøra på huset. I tillegg har vi tilstrekkelig nærhet til markedet, avstanden inn til Gardermoen og Oslo er ikke lang, sier Jon Kristofer Skinstad, som også sørger for å poengtere at bedriften har tilgang til god og trygg arbeidskraft her.

Disse faktorene – der økonomien er den viktigste – har gitt virksomheten anledning til å gradvis implementere roboter som kan både hjelpe, avlaste og utfylle menneskekraften.

– Automatisert produksjon gir også bedre kvalitet og matsikkerhet. Vi har blant annet elektroniske følere med alarmer som sjekker temperaturer, og tiden vi tidligere brukte til å dobbeltsjekke alt kan nå brukes til andre ting. Endringene i måten vi arbeider på har gjort at man slipper å stå på samme plass i sju og en halv time, i dag er det langt flere oppgaver som følger med jobben, forklarer Skinstad.

 

Vil nå ut til enda flere

På direkte spørsmål om hvordan framtiden ser ut for Norske Spirer, svarer Skinstad igjen som odølingen han er:

– Vi skal ikke forandre oss og vil fortsette å vokse på samme organiske måte som nå. Men vi blir kanskje større, med utvidede lokaler og påbygg.

– Det vi imidlertid er tydelige på, er at vi ønsker å nå ut til enda flere mennesker. Spirer er et godt alternativ på for eksempel brødskiva, og enda flere kan få øynene opp for produktet. Vi har jobbet mer aktivt med markedsføring og nye produkter de siste årene, og dette skal vi fortsette med.

Bedrift
Norske Spirer AS
Kategorier