Skarstad Gartneri – et salgsvindu for lokale produsenter og småskalaprodusenter

Skarstad Gartneri – et salgsvindu for lokale produsenter og småskalaprodusenter

I Kongsvingerregionen, rett utenfor Kongsvinger, finner du familiegården Skarstad. Stedet er kjent for sine ureiste friske grønnsaker, kortreiste lokale fristelser og en hyggelig gårdskafé hvor det serveres smakfulle retter. Les intervjuet med Linda Skarstad og få innblikk i arbeidshverdagen på gården.

Navn: Linda Skarstad
Arbeidssted: Skarstad Gartneri
Stillingstittel: Kjøkken og Gårdsmarked ansvarlig

Start video

Spørsmål til deg som holder hjulene i gang

Hva slags kompetanse/utdanning kreves i din jobb?
Interesse for mat og produksjon, teknisk kompetanse i forhold til ulike datasystemer, lager/logistikk, stor arbeidskapasitet, liker hektiske dager med masse kunder.
Hvordan har jobbhverdagen din vært de siste ukene sammenlignet med normale tilstander. Gi en kort forklaring av hvordan ser en «normal» dag ser ut i disse korona-tider?
De siste ukene har vært veldig hektiske. Vi har hatt veldig godt besøk på gården og det krever ekstra innsats fra alle i forhold til koronatiltakene vi har gjort. En normal arbeidsdag starter på kjøkkenet hvor vi prepper og forbereder kafe. Så er det en tur ut i gårdsmarkedet og passe på at alt er som det skal der. At varer er satt ut, priset og lagt inn i kassene. Vi åpner dørene kl. 12.00 og da går det i ett frem til vi stenger kl. 19.00
Hvorfor er jobben din viktig og hvordan bidrar du/din bedrift til å holde samfunnet i gang?
Vi ønsker å være et salgsvindu for andre lokale produsenter og småskalaprodusenter. Kundene våre har vært veldig flinke til å støtte norske produsenter nå og vi har solgt bra av både våre egne varer og de andre varene. Dette er veldig positivt for alle som lever på små marginer og små produksjoner og bidrar til at de kan holde produksjonen i gang. Mange nyter lunsj, kaffe og kaker på uteserveringen hvor det er god avstand mellom bordene og man har den plassen man trenger i disse.
Har du noen faglige tips eller råd som folk bør følge i disse tider?
Husk at det fortsatt er viktig å holde avstand og vaske hender!
Hva vil du si til andre som vurderer din yrkesretning?
Jobbe med mat og mennesker er absolutt å anbefale.
Hva er det beste med å jobbe/bo i Kongsvingerregionen?
Det skjer veldig mye spennende i regionen og Kognsvinger. Hele strandpromenaden og byparken området er blitt utrolig bra og fint. Har man barn er det masse å finne på og vanskelig å velge hva man skal velge. Det er mange fine turmuligheter i området og man har alt man trenger samtidig som det kun er en liten togtur inn til Oslo om man skulle ønske litt storbyliv innimellom.

Se filmen hvor Linda forteller om sin arbeidshverdag i unntakstilstand Insta og facebook.

Start video

Les flere liknende saker i serien “Vi holder hjulene i gang” hvor målet er å synliggjøre spennende og relevante arbeidsplasser i Kongsvingerregionen som har en spesielt viktig oppgave i en krevende tid.

Nordens største potetpakkeri sørger for matforsyning i en usikker tid

Nordens største potetpakkeri sørger for matforsyning i en usikker tid

Hvebergsmoen i Grue bidrar til stabile forsyninger av poteter til markedet. Petter Sorknes, ansatt som kvalitetskontrollør i bedriften, er blant flere ansatte som har fått kjenne på en travel tid på grunn av økt etterspørsel etter poteter de siste månedene. Sorknes fremhever viktigheten av at matforsyningen fungerer i en tid med mye usikkerhet i samfunnet.

Navn: Petter Andreas Mobakk Sorknes
Arbeidssted: Hvebergsmoen Potetpakkeri
Stillingstittel: Kvalitetskontrollør

Start video
Start video

Spørsmål til deg som holder hjulene i gang

Hva slags kompetanse/utdanning kreves i din jobb?
Det er en fordel å ha god erfaring med bruk av truck, og være produksjonsteknisk anlagt. I tillegg må man åpenbart lære seg mye om potet som fag og kvalitetsrelaterte utfordringer.

Hva er dine kjerneoppgaver?

Som kvalitetskontrollør har jeg har ansvar for drift og vedlikehold av sorteringslinjer og vannrenseanlegg, prøveskjæring av potet, forhåndsprøver og mottaksprøver, samt sørge for at vi arbeider i tråd med vårt internkontrollsystem (IK-Mat & HMS). Jeg er stedfortreder for områdeleder, noe som også inkluderer produksjonsplanlegging
Hvordan har jobbhverdagen din vært de siste ukene sammenlignet med normale tilstander. Gi en kort forklaring av hvordan ser en «normal» dag ser ut i disse korona-tider?

I tiden før påske hadde vi stort trykk i produksjonen. Det gikk i 3-skift, noe som ikke er uvanlig i påsken, men veldig uvanlig da vi begynte flere uker før påske med dette i år. I tillegg til dette har vi måtte jobbe flere helger en vi normalt gjør, og vi opplever fortsatt å ha mye å gjøre.


Tiltak ble satt i gang tidlig i forhold til Covid-19, og vi blant har delt opp når forskjellige avdelinger begynner på jobb og hvor mange vi er i pausene om gangen. Vi har også innført regler for fysisk avstand mellom medarbeidere, ytterligere skjerpet hygieneregler, og intensivert rengjøring av for eksempel sniler, trucker og overflater.


Hverdagen i min stilling er veldig variert og ingen dag er helt lik. En ‘’normal’’ dag i disse tider består av kontroll på vannrens-anlegg, prøveskjæring av nye partier som kommer inn og reparasjon av eventuelle mekaniske feil. Det kan også bli truck-kjøring ved truckførers pauser, da linjene må holdes i gang til enhver tid på grunn av store ordre og bistand til å holde linjene med nok poteter.

Hvorfor er jobben din viktig og hvordan bidrar du/din bedrift til å holde samfunnet i gang?
Som kvalitetskontrollør jobber jeg hver dag for at potetene vi leverer holder riktig kvalitet, og sørger for at våre sorteringslinjer fungerer optimalt. I tillegg har jeg en rekke andre oppgaver som støtter opp under leveransene våre både i forhold til kvalitet og effektivitet. Hvebergsmoen er Nordens største potetpakkeri og bidrar til stabile forsyninger av poteter til markedet. Det er viktig å vise at det alltid er mat i butikkene og at matforsyningen fungerer i en tid med mye usikkerhet i samfunnet.
Har du noen faglige tips eller råd som folk bør følge i disse tider?
Vask hender ofte, følg rådene fra helsedirektoratet og hold dere hjemme så godt dere kan utenom jobb. Føler du deg syk, bli hjemme og fortsett med dugnaden så personene rundt deg og ikke minst de som har større risiko ved smitte kan føle seg litt tryggere.
Hva vil du si til andre som vurderer din yrkesretning?
Dette yrket er helt spesielt, og jeg anbefaler alle som vil til å gå for det. Det er en krevende hverdag med mange forskjellige og spennende oppgaver.
Hva er det beste med å jobbe/bo i Kongsvingerregionen?
Det beste med å jobbe i Kongsvinger regionen er mulighetene i fritiden. Her finnes det mange fine restauranter, butikker og til og med svømmebasseng innendørs.

Se filmen hvor Petter forteller om sin arbeidshverdag i unntakstilstand Insta og facebook.

Les flere liknende saker i serien “Vi holder hjulene i gang” hvor målet er å synliggjøre spennende og relevante arbeidsplasser i Kongsvingerregionen som har en spesielt viktig oppgave i en krevende tid.

Fornøyd med avgjørelse om fortsatt drift

Fornøyd med avgjørelse om fortsatt drift

Hotellsjef ved Slobrua Gjestegård, Tina Nguyen Barkbu, har i likhet med mange andre aktører vært nødt til å permittere deler av staben på grunn koronakrisen. Det gledelige er at gjestegiveriet har evnet å tilpasse seg situasjonen og tilbyr nå kunder take away i tillegg til å holde åpen restaurant. Håpet er at økt aktivitet vil føre til at flere av de permitterte kan ønskes velkommen tilbake på jobb.

Navn: Tina Nguyen Barkbu
Arbeidssted: Slobrua Gjestegård AS
Stillingstittel: Hotellsjef

Start video
Start video

Spørsmål til deg som holder hjulene i gang

Hva slags kompetanse/utdanning kreves i din jobb?

ERFARING: Jeg strevde på skolebenken i mange år, så jeg satset på arbeidslivet og har derfor 20 års erfaring fra hotell- og restaurantlivet, både i drift og administrasjon. Dette kommer veldig godt med nå som jeg er medeier og driver egen gjestegård.
PERSONLIGHET: Pågangsmot, tålmodighet, service i ryggmargen og evnen til å takle stress er viktige egenskaper.
GODT NETTVERK: støtten fra familie, venner og tidligere kollegaer, samt bygge gode relasjoner til nye forretningsforbindelser

Hva er dine kjerneoppgaver?

Jeg har ansvar for booking, salg og oppfølging av møter, selskaper og overnatting, markedsføring, bemanning og drift av restaurant og hotell, administrative oppgaver som fakturering, personaloppfølging og lønn.
Hvordan har jobbhverdagen din vært de siste ukene sammenlignet med normale tilstander. Gi en kort forklaring av hvordan ser en «normal» dag ser ut i disse korona-tider?
Som nyoppstartet bedrift i 2018 har vi som gründere jobbet veldig mye. Det blir fort 100 arbeidstimer i uken. I 2019 så gikk arbeidshverdagen min stort sett til administrative oppgaver. I tillegg hjalp jeg til i drift da det var større konserter, selskaper, møter og full drift i restauranten. Da Korona brøt ut så vi oss nødt til å endre driften ettersom vi dessverre måtte permittere store deler av staben vår. Nå går jeg i drift på dagtid, og så tar jeg unna kontorarbeidet på kveldstid.
Hvorfor er jobben din viktig og hvordan bidrar du/din bedrift til å holde samfunnet i gang?
Vi forsøker å gi det samme tilbudet til folk som før, bare med ekstra fokus på å ikke spre smitte. Det tror jeg gjør at folk beholder et normalt syn på hverdagen, og gir håp om at vi kommer gjennom dette. Vi leverer hverdag til samfunnet, så kan vi levere fest når vi er gjennom dette. Vi er veldig fornøyd med avgjørelsen vi tok om å fortsette driften. Vi har alltid sagt «velkommen hjem til oss på Slobrua». Et hjem er aldri stengt. Det har vi fått vise nå. I sosiale medier har vi brukt tiden til at enda flere kan bli kjent med det arbeidet vi gjør. Hver dag har vi presentert mat og gitt et tilbud om take away som mange har benyttet seg av, og nå som flere går ut for å spise, så fortsetter mange gjester å bestille take away. Dette gir oss nå muligheten til å ønske flere fra staben tilbake på jobb, en gledelig følelse.
Har du noen faglige tips eller råd som folk bør følge i disse tider?
I tillegg til «vis hensyn, vask hendene, hold avstand og nys i armkroken» så vil jeg si «hold motet oppe, det ordner seg alltid for snille gutter og jenter».
Hva vil du si til andre som vurderer din yrkesretning?
Ingen dag er like, man må alltid ha et smil tilgjengelig, og viktigst av alt, du må ha lyst å jobbe MED og FOR andre mennesker.
Hva er det beste med å jobbe/bo i Kongsvingerregionen?
Med tanke på at jeg byttet fra å jobbe på Oslo Plaza Hotell til Slobrua Gjestegård, så vil jeg si at det beste ved det hele er at jeg nå har fått mitt eget mini Plaza til Odalen og bruker kun 10 minutter til jobb.

Se filmen hvor Tina forteller om sin arbeidshverdag i unntakstilstand Insta og facebook.

Les flere liknende saker i serien “Vi holder hjulene i gang” hvor målet er å synliggjøre spennende og relevante arbeidsplasser i Kongsvingerregionen som har en spesielt viktig oppgave i en krevende tid.

Flere ser verdien av godt renhold

Flere ser verdien av godt renhold

Kenneth Michaelsen har fagbrev som renholdsoperatør i Grue kommune. En stor del av jobben innebærer kvalitetskontroll av renhold i flere kommunale bygg. Han påpeker at jobben han gjør i tiden med unntakstilstand er forholdsvis lik, men at flere nå ser verdien av godt renhold.

Navn: Kenneth Michaelsen
Arbeidssted: Grue kommune
Stillingstittel: renholdsoperatør (og NS-INSTA 800-kontrollør)

Start video
Start video

Spørsmål til deg som holder hjulene i gang

Hva slags kompetanse/utdanning kreves i din jobb?
Det kreves fagbrev for å jobbe som renholdsoperatør. Jeg er sertifisert INSTA 800-kontrollør, som består av å kontrollere renholdskvaliteten i flere av byggene i Grue kommune.

Hva er dine kjerneoppgaver?

Jeg sørger for at byggene jeg har ansvar for i Grue kommune er rengjort i henhold til kvalitetsstandard og at det er bra inneklima. I tillegg jobber jeg med å stoppe smittespredning i byggene..
Hvordan har jobbhverdagen din vært de siste ukene sammenlignet med normale tilstander. Gi en kort forklaring av hvordan ser en «normal» dag ser ut i disse korona-tider?
Jeg har stort sett de samme rutinene i jobben min. Forskjellen er at flere er oppmerksomme på hvor viktig renhold er for samfunnet. Vi har prosedyrer og rutiner som skal følges for å oppnå en bestemt kvalitetsstandard. Vi styrker renholdet ved å rengjøre alle berøringspunkter hyppigere i alle bygg. Hovedbasen min er i Gruehallen, et idrettsbygg i Grue. Den er nå stengt og jeg har brukt mye tid på å rengjøre hallgulvet for håndballklister. Jeg rengjør i tillegg på to andre steder.
Hvorfor er jobben din viktig og hvordan bidrar du/din bedrift til å holde samfunnet i gang?
Jobben er kjempeviktig nå i disse tider. Vi renholdere sletter mange smitteveier. Vår renholdsleder satser på at alle ansatte skal ha fagbrev, og det styrker oss veldig.
Har du noen faglige tips eller råd som folk bør følge i disse tider?
Det viktigste er å vaske hendene når de er skitne. Har man tørre og rene hender kan man sprite hendene. Det samme gjelder også overflater. Normalt rengjøringsmiddel med vann og mikrofiberklut er mer effektivt enn hvis man kun bruker sprit. Håndsprit skal ikke brukes på overflater, kun overflatedesinfeksjonsmiddel.
Hva vil du si til andre som vurderer din yrkesretning?
Renholdsfaget er ikke bøtte og gulvklut lenger. Det finnes mye flott hjelpeutstyr og det er stor utvikling innen maskiner, teknologi og materiell. Som vi sier i vår bransje; alle kan vaske, men ikke alle kan renhold. Renhold er et fag og man trenger rett opplæring. Renholdere vasker ikke – vi rengjør.
Hva er det beste med å jobbe/bo i Kongsvingerregionen?
Det beste er at man slipper kø på veg til jobben, og at det er en rolig plass å være. Jeg liker meg på landet og det gjør også kona og mine fire barn.

Se filmen hvor Kenneth forteller om sin arbeidshverdag i unntakstilstand Insta og facebook.

Les flere liknende saker i serien “Vi holder hjulene i gang” hvor målet er å synliggjøre spennende og relevante arbeidsplasser i Kongsvingerregionen som har en spesielt viktig oppgave i en krevende tid.